Oh what's the cure for bad decisions

måndag 1 mars 2010

Läslusen Malin Nilsson

Tro det eller ej, men jag har blivit en läslus. Eller så försöker jag bara vara en sådan. Jag skrattade lite åt min syster när hon häromnatten skrev på facebook "ja, jag vet att du är duktig. Tills det kommer till böcker". Då visste hon inte att jag har lagt runt 500 kronor på böcker de senaste dagarna! Man kan faktiskt fråga sig varför. Det får man lov att göra, och ja, jag ska berätta.

Den första boken jag hittade var i onsdags då jag hittade en stor, tjock och svart pocket som det stod med stora vita versaler "THÅSTRÖM" på. Jag älskar Thåström. Boken innehåller artiklar, reportage, intervjuer och recensioner ända från 70-talets Ebba Grön och fram tills nutidens Thåström. De senaste åren har jag i princip bara kunnat läsa böcker som på något vis är biografier av musikers liv. Jag har svårt att tro att Thåström faktiskt skulle dela med sig av hans liv i en bok, och därför är en svart pocket fylld av reportage, intervjuer och artiklar ett perfekt sätt att kartlägga hans liv för oss som är intresserade. Jag blev väldigt glad av att se boken, och var bara tvungen att köpa den och struntade fullständigt i att jag hade tänkt köpa Cashs "nya" skiva. Jag har dock inte hunnit läsa så långt på boken ännu.

I dagsläget försöker jag läsa tre böcker samtidigt men får koncentrera mig på två. Den ena är Michael Jacksons självbiografi som han skrev på 80-talet som jag av någon anledning läser varje gång jag åker tåget till Tobbe. Att läsa under precis en timmas tågresa är faktiskt väldigt skönt. En annan bok jag nyss börjat läsa på idag är "Rosemary's baby", vilken vi läser i Engelska C vilket innebär att jag är på sätt och vis tvingad till att läsa den. Det är lätt engelska, så det är inga problem alls.

För några veckor sen beställde jag en hel del från cdon. Tanken var att först beställa de två första Dexter-säsongerna (som jag redan har sett klart) men det slutade med några böcker också. Sen jag läste Gud vill att du ska dö (Mitra H Lager) har jag velat läsa mer samhällsskildrande böcker. Det ska vara självbiografier eller böcker där folk helt enkelt redovisar sina tankar, främst om religion och politik. Jag köpte därför "Fångad av Hakkorset" (Bruno Manz). Bruno Manz har i boken beskrivit livet som nazist och soldat i tredje riket och om hur han inte insåg förrän vid krigsslutet att det han gjorde var mot människans rättigheter. Jag har dock inte hunnit läsa boken ännu, även om den inte är särskilt tjock. Men anledningen till varför jag valde att köpa den är för att få en helt annan vinkel, och dessutom lära mig mer om kriget. Jag köpte två böcker till i samma veva: Martina Haags "I en annan del av Bromma" och "Mind your own business" (Gustaf Oscarsson).
Jag började faktiskt läsa Haag, men under den tidpunkten var jag så stressad att jag inte klarade av att läsa om stress. Och just den här boken handlar faktiskt om stressen att hinna lämna och hämta ungarna från dagis och allt sånt där som jag kommer uppleva senare OM jag skaffar barn, sånt jag inte vill uppleva nu. Den kan ligga ett tag.
Mind your own business har jag inte gjort mer än att bläddra i och den känns tyvärr mer som en bläddra-i-då-och-då-bok än en riktig sträckläsningsbok. Men den innehåller säkert mycket tips.

Som sagt så har jag sedan "Gud vill att du ska dö" (och allt annat om Iranska revolutionen) blivit intresserad av religion/politikböcker. Mina tre senaste bokköp gör mig till en ateist som köper böcker om religion, vilket många säkert finner lustigt. Efter att ha sett en film i skolan om olika religioner och som propagerade halvt för att alla muslimer vore terrorister, gick alla runt och sa att "jo men det är verkligen så" och inte ens kunde ta det till en diskussion. Det resulterar i att jag blir pisst och trött på människors okunskap. För några dagar sedan tipsade Kishti "Hallelujah" om Mohammad Fazlhashemis bok "Vems islam". Det är den där tredje boken jag försöker läsa samtidigt men som jag antagligen får lägga undan ett tag. Jag har bara försökt läsa den när jag är trött och det går inte så bra. I boken tar han i alla fall upp hur synen har ändrats genom tiderna på just islam och vad som är kultur och vad som är religion. Och det känns som om alla borde läsa den boken.

De två andra böckerna jag köpte har jag funderat på en tid. Det är Jonas Gardells böcker "Om Gud" och "Om Jesus". Jag vet inte så mycket om böckerna och har inte hunnit läsa på dem någonting alls. Men vad jag har hört om böckerna är att Gardell går igenom begreppen "Gud" och "Jesus" och kritiserar kristendomen osv. Gardell är ju själv ganska religiös och därför blir den roligt att läsa, plus att jag älskar hans språk.

Och nu när det är bokrea fortsätter jag leta böcker, fastän jag har hur många som helst att läsa! Jag har letat böcker som "Jesusskrifterna: avslöjandets av historiens största mörkerläggning" (Michael Baigent), "Kristendom för ateister" och "Handbok för ateister."

Jag ska ta och köpa lite böcker under rean helt enkelt. Petra tycker att jag borde låna böcker från biblioteket istället men då läser jag dem aldrig och glömmer bara bort att lämna tillbaka dem! Så det funkar att köpa böcker för mig. Faktiskt!

Inga kommentarer: