Oh what's the cure for bad decisions

torsdag 26 februari 2009

Demokrati

Just det -Demokrati. Jag ligger hemma och är sjuk, och ju senare klockan än blir desto piggare blir jag. Antagligen beror denna pigghet på att jag har nästan druckit upp en hel 1.5 L coca-cola själv och att jag har vänt på dygnet. Så blir det när man har jobbat hårt. Jag är varm, delvis för att datorn jag använder i denna stund är en laptop och vet precis hur man värmer upp min säng, dels för att jag har feber.

Skolan har börjat och jag är not happy with it. Skolan har sedan starten varit noga med elevdemokrati. Demokrati. Sverige som ska vara så oerthört jävla noga med hur demokratiska vi är. Så självklart måste skolan arbeta för demokratin, och jag säger inte att det är fel (men det fungerar däremot som en stor propagada-apparat för demokratin då den inte ens behöver vara rätt i alla lägen), men om skolan ska vara så noga med det där med demokrati får den ju stå fast vid det. Jag har själv arbetat mycket för demokratin på vår skola -och det är inte lätt med så oengagerade elever, och därför vet jag att demokrati fungerar bara om alla arbetar för det.
Jag tycker inte om min fotoutbildning. Vår lärare gör oss elever väldigt omotiverade för ett ämne som vi brann mycket för förut -ett ämne som alla längtade efter under hela sommaren att få ha på schemat. De som har mvg är inte stolta över sina mvg:n för de känner inte riktigt att de har uppnått något, och jag med mina låga betyg i kurserna bryr mig faktiskt inte så oerhört mycket. Ändå är jag väldigt engagerad i andra ämnen -även ämnen som jag tycker kan vara jobbiga. Ändå har jag mvg i samhäll a. Vi läser foto ca 8 h i veckan och under dessa gör vi bara småuppgifter. Om vi ansträngde oss skulle vi kunna ta bilden på fem minuter och redigera den på tio. Få allting klart på en kvart. Men vi har vant oss vid att ha små uppgifter så vi sitter i sofforna med filmeleverna, kastar kuddar och pratar strunt. En småuppgift har vi på 8 h. På dessa timmarna hade vi kunnat göra väldigt mycket mer -riktiga projekt, åka bort någonstans osv! När vår lärare kom i tisdags med ett papper fullt av förslag över vad vi kan göra i vår tänkte man att "ja men nu kommer det säkert lite roliga uppgifter". Wrong. Och jag och Rebecka började undra om våra förslag från tidigare i år verkligen hade kommit fram. Vi hade massor av förslag som skulle gynna alla elever i att lära sig kameran ordentligt -men på pappret vi fick i tisdags fanns ett enda förslag som vi hade kommit med. Kvällsfotografering. Och ja, kvällsfotografering är jättebra. Men sen skulle vi komma med andra förslag. Så jag bad om att få lära mig extern kamera-blixt, gärna handhållen o så. "Men det lär ni ju er om ni ska låna blixten". Men varför inte låta alla elever lära sig det på en gång? Alla kommer någon gång behöva använda en extern blixt och kanske bör ha någorlunda kunskap om hur man hanterar en. Hon sa ändå nej. Senare satte vi oss i grupper om fyra för att diskutera vad vi vill göra. Men varje gång vi kom med förslag nekade hon oss. Hur ska vi någonsin kunna ha elevdemokrati när vi bara bli nekade? Hur ska vi någonsin kunna ha roligt om vi bara blir nekade?

1 kommentar:

Caroline Wi sa...

Er lärare känns sämst, hon måste lyssna på eleverna och variera undervisningen! Det lärde vi oss i vår specialutformade Elevdemokrati på min skola! :)